Ida af Larsson

Meningen med livet.

Publicerad 2007-05-08 12:47:42 i Life,

Meningen med livet är nog den frågan, tror jag, som människor har frågat sig mest under världshistorien. Livet är det vi är och det som är mer ?just nu? än till exempel ?vad händer efter döden? så därför är denna fråga så vital. Frågan är dock om det måste finnas något som gör livet mer värdefullt än vad det är, måste vi ha ett mål? Jag har på en föreläsning fått livets mening liknat vid ?resans mål?. Resan i sig har inget eget mål utan det är resenären som sätter sitt eget mål. Utefter dessa tankegångar kommer man till slutsatsen att man ska fråga sig själv vad man vill med sitt liv och sedan försöka följa det på bästa sätt. Det kan kopplas ihop med existentialismens tankar; en existentialist skulle mena att man bestämmer själv vilken menig ens liv ska ha och att när man har gjort det så finns det en mening.

  

   Vad anser då jag vara meningen med livet? Ja, det vet jag inte. Eller rättare sagt, jag vet inte vad jag tror. Jag har läst in mig ganska bra och jag har fått mer förståelse för teorier om vad meningen med livet är efter detta arbete men jag har inte kommit närmare någon egen insikt. Det som ligger mig närmast till hands är nog att det inte finns någon mening och att vi själva bestämmer vad vi vill uppnå med livet, men det ser inte jag som meningen med livet. Jag har mina mål jag vill uppnå och de delmål som jag ska till på vägen men detta är inte meningen med mitt liv för jag tror nog inte att det finns någon. Alltså är inte mål i livet och meningen med livet samma sak för mig som det är för många andra. På ett sätt så tycker jag att det är betryggande att inte ha någon mening med livet, då kan man aldrig misslyckas. Allting ska man göra för en orsak och allt man gör ska ha en mening och då är det väldigt skönt att livet i sig inte har någon egentlig betydelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Ida - Kan vara bra att ha.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela